2024 Le Canard Fabuleux

Kunstopdracht voor Park Molentocht Voorhout

In oktober 2021 solliciteerden wij op de oproep in de BK-informatie voor een kunsttoepassing in Park Molentocht in de Voorhout, Gemeente Teylingen. Wij zijn blij dat wij nu, ruim drie jaar later, daadwerkelijk een beeldvoorstel aan u kunnen presenteren. Hier aan voorafgaand, in het traject van selectie, hebben wij naar aanleiding van een aantal concrete vragen van u, verteld over hoe wij deze opdracht zien en met welke visie wij invulling zouden geven aan deze opdracht. Wij hebben heel recentelijk het park en de locatie een aantal keren opnieuw bezocht. Om de sfeer weer te proeven en om te toetsen en te ervaren of de benadering die wij in die visie opperden, voor ons ook daadwerkelijk tot een concreet beeldvoorstel zou leiden. Welnu, het beeldvoorstel dat wij aan u presenteren, de uitgangspunten die we gebruiken en de keuzes die we maken, dat komt dan ook voor een groot deel voort uit die visie die wij eerder met u deelden.

Park Molentocht, uitgangspunten

Wij zien in park Molentocht een jong park dat zich nog kan en zal ontwikkelen tot een volwaardig park dat een belangrijke plek in de wijk in kan nemen. Een plek om te ontspannen, te verpozen en te ontmoeten. Dit park is er niet alleen om naar te kijken, maar is er vooral voor bewoners om te gebruiken. Een aantal functies van het park zijn al met verschillende voorzieningen ingevuld en aangeduid. Die plekken zijn daardoor ook min of meer gemarkeerd. De plek die is aangemerkt voor de kunsttoepassing heeft dat veel minder en heeft in onze ogen een veel opener karakter.Wij vinden het belangrijk dat bewoners zich dit park toe-eigenen en het zich vooral ook eigen maken. Met ons beeldvoorstel willen wij voor dit deel van het park daar juist sturing aan geven.

Hier is een plaatsmaker nodig; iemand of een karakter die de toon zet en duiding geeft aan deze plek. In zijn algemeenheid: er is altijd een eerste iemand nodig die bijvoorbeeld de dansvloer opgaat om een feestje op gang te brengen, iemand die als eerste op het strand z’n strandstoel neer zet of degene die als eerste in een park zijn picknickkleedje uitspreid. Zo iemand heb je nodig om het beginakkoord aan te slaan en de mind-set te tonen. Wij beogen met ons beeldvoorstel zo’n plaatsmaker te creëren. Een plaatsmaker die altijd en permanent verbonden is aan de plek en het verblijven in het park gestalte geeft .

Onze vrijstaande sculptuur voegt iets nieuws toe aan de bestaande sfeer, anders dan de taal van de architectuur of de beeldtaal van binnen. De aandacht en focus die in ons voorstel gaat naar de entree van het gebouw ontstaat niet door al het andere in omgeving te overschreeuwen, maar veel meer door een vanzelfsprekende eigenheid en opmerkelijkheid van een beeld op de goede plek. Wij zien in ons voorstel evenwicht en balans, niet alleen letterlijk, maar ook in de uitstraling van het gevelbeeld als geheel. Een entree die verwelkomd; speels, nieuwsgierig en open, maar ook alert.

Referenties……..

Met het ontwerp van het park heeft de landschapsarchitect inspiratie geput uit het historisch landschap van de kreek en de directe omgeving. Daarbij is niet alleen gekeken naar structuren en verdeling in het oorspronkelijke landschap, wij zien in de presentatie van het ontwerp ook een nadruk liggen op een sterke romantische beleving van dit landschap. Met name de authentieke kleuren schoolplaat die getoond wordt weerspiegelt een welhaast sprookjesachtige natuurbeleving. Op deze manier aanhaken bij een oorspronkelijke geschiedenis is een manier van story-telling, die in onze ogen ook een sterke behoefte weergeeft van de tijd waar in wij leven. Met ons beeldvoorstel willen wij in die lijn een nieuw verhaal toevoegen. Een kleine fabelvertelling met een natuurlijke bewoner in de hoofdrol, om daarmee zo eigen geschiedenis voor dit park te kunnen schrijven.

 

Context ( vervolg)

Voor de Hogeschool Windesheim staat de ontwikkeling en de aandacht voor de individuele student centraal. Daarom willen wij in het grootse gebaar waar we eerder over spraken ook een klein gebaar zichtbaar laten zijn. Omdat een groots gebaar misschien wat afstand creëert en een klein gebaar meer nabijheid.

En als dit kleine gebaar vol is van zorg en aandacht, dan is dat de waarde waar Windesheim voor staat; ‘dichter bij jou’ is de belofte!
In het verbeelden en materialiseren van dit kleine gebaar zien wij het moment waarin studenten, me- dewerkers en bezoekers zich met het kunstwerk kunnen verbinden. Dat is waar wij naar streven.Een kunstwerk in de openbare ruimte beïnvloed altijd de ruimtelijke kwaliteit van een locatie. Nu is Hogeschool Windesheim volop bezig om die openbare ruimte te transformeren door in belangrijke matedie ruimte te vergroenen en te verzachten.

Het ontwerp van de landschapsarchitect is een aanzet voor een centrale ontmoetingsplek die ervaren kan worden als een binnentuin.
In ons beeldvoorstel sluiten wij aan bij die ontwikkeling. Wij willen door maatvoering, maar zeker ook door de aard en het karakter van ons voorstel, de intimiteit die bij een bin- nentuin hoort versterken en de anonimiteit (die zo vaak aan een openbare ruimte kleeft) verminderen.
Onze manier van werken is als het vertellen van een verhaal en dit zijn de basis ingredienten van ons voor de Campus. Uiteraard zijn er in de details van de uitvoering nog meer elementen te ontdekken die betekenis geven aan het beeld en z’n omgeving.

 

Le Canard Fabuleux

Ons beeldvoorstel is een gecombineerde sculptuur, waarin een rechtopstaande ranke bronzen loopeend parmantig op een huiselijk ogend bolletjeskussen van aluminium staat. De basis van onze sculptuur is een zilverkleurig rechthoekig kussen van aluminium, dat met een formaat van 2 bij 2 meter vergelijkbaar is met een riant tweepersoons slaapbed. Het gehele kussen is samengesteld uit individuele bolletjes van verschillend formaat. Er is een lichte bolling en glooiing in het kussen en die welving komt op de vier zijden bij elkaar in een horizontale zoom. Die zoom is op zich ook is samengesteld uit bolletjes, alleen beduidend kleiner van formaat en strak gerangschikt in een rand. Het kussen ligt vlak op de grond, waarbij je onder de rand maar een deel van de onderzijde van het kussen ziet.

Het is onmiskenbaar dat dit kussen de home-base van deze loopeend is. Omdat ie zichzelf in een van de hoeken van het kussen heeft gepositioneerd laat ie op het kussen voldoende plek vrij voor zijn gasten. Het is ook een uitnodigend huiselijk kussen, dat zich voor het overgrote deel op zithoogte bevindt en ook voor de kleinsten onder ons goed beklimbaar is. Het kussen is echt de vaste stek voor deze eend, het functioneert een beetje als een nest, vooral ook omdat de bolletjes refereren aan een verzameling keurig gerangschikte eieren. Niet zo vreemd, want onze eend is een loopeend en deze eenden staan bekend om hun grote eierenproductie.

 

Le Canard Fabuleux, vervolg

In contrast met het kussen is de loopeend niet van aluminium, maar geheel van brons vervaardigd, met een klassiek blauw/groenig patina. Met korte stevige poten en dito zwemvliezen staat ie in een hoek van het kussen. Anders dan een wilde eend heeft een loopeend in z’n rechtop staande houding een veel eleganter en sierlijker silhouet! Met een rank torso dat bij de schouders overgaat in een lange slanke hals en een parmantig eigenwijs koppetje. Er zit een mooie welving in de guitige snavel en in het beeld zijn de ogen als vrolijke pretoogjes in een opliggend reliëf als sterretjes aanwezig. Hoofd en hals staan op het lijf ietsje gebogen uit het midden, waardoor deze eend nieuwsgierig over het park lijkt uit te kijken. Het is ook geen kleine eend en duidelijk ‘bigger than life’, want met het koppetje haalt het geheel gemakkelijk de 3 meter. Over de schouders en de borst hangt een goudkleurige parelketting en in al z’n eenvoud is dit zeker voor een eend een opmerkelijk sieraad. Een loopeend heeft van nature in z’n gestalte al iets verhevens en dit sieraad geeft daarin extra allure. Het maakt onze eend tot een tot een statige dame, die het park met haar blik overziet en het zich ook een beetje toeeigent. Het is ook met name de parelketting dat een menselijk aspect aan deze bewoner toevoegt en het daarmee in het domein van een fabelvertelling plaatst.

 

Onderscheidend

Geen kreek zonder eenden en zeker geen park zonder eend! En ook al is onze loopeend en een exoot, toch stamt ie gewoon af van een oorspronkelijke wilde eend. Helemaal op z’n plek in een kreeklandschap waar dit park op geënt is en tegelijk, omdat ie wat meer gedomesticeerd is, op z’n gemak in de buurt van mensen in een woonwijk. Dit beeldvoorstel is een kleine sprookjesachtige vertelling die zich in vorm, maatvoering en voorstelling duidelijk onderscheid van de alledaagse werkelijkheid. Ook het materiaal gebruik onderscheid zich van wat er verder in het park te zien is. Het zilverachtige aluminium, maar zeker ook het klassieke brons hebben een eigen intrinsieke kwaliteit. Die kwaliteit is er niet alleen in uitstraling, maar zeker ook in gebruik qua duurzaamheid, sterkte, bestendigheid en de waarde die gebruikssporen aan het beeld geven. Het is een helder en eenduidig beeld, die met z’n nuchtere eenvoud een ontwapend en aandoenlijk accent in het park creëert. Een accent dat ook in de openheid van dit deel van het park de aandacht trekt. Een plaatsbepaler en markering van de plek. Een plek om af te spreken, te spelen of te ontmoeten. Bovendien, met zo’n vaste bewoner in het park is er altijd iemand die op je wacht.

  • Project

    2022 Schetsopdracht Campus Windesheim, gemeente Zwolle voor het Engelenpad

  • Locatie

    Campus Windesheim Zwolle