2013 De Vrolijkheid

2013 De Vrolijkheid

Van het kunstwerk wordt  gevraagd hechting te creëren tussen de nieuwe functies en de specifieke locatie. Dit gaat over inbedding, inbedding van de identiteit van het zwembad in de locatie en de omgeving. Dat gebeurt alleen als deze twee zaken onlosmakelijk met elkaar verbonden worden in de ervaring en beleving van het publiek, de gebruikers van het zwembad. Dat is waar wij naar streven.

Die identiteit komt in onze ogen vooral tot uitdrukking in de verbinding tussen mens en sport, tussen mens en spel. Als we dat tot uitdrukking willen brengen dat moeten wij aan de buitenzijde van het zwembad zichtbaar maken wat er binnen in het zwembad gebeurd. Daar ligt de kernwaarde; de beleving binnen van het zwemmen in het water, die beleving, dat is waar het bij een bezoek aan dit zwembad om gaat!

Bilboard

Wij kiezen voor een bilboard benadering, een billboard die zich ook hier op een passende hoogte afspeelt. Iedereen kent ze wel; de aandacht vragende billboards op zuilen van bekende fastfoodketens, automerken, mode-outlets en frisdranken, om maar eens wat te noemen. Er is wat te verkopen; die taal, dat is het idioom dat ook past in de bedrijven setting van deze locatie.

Een goed billboard vestigt de aandacht, is herkenbaar en wordt een ankerpunt in tijd en ruimte, een belangrijk moment in de plaatsbepaling. Door te kiezen voor de hoogte bereiken we al een fysieke zichtbaarheid, maar onze boodschap is anders. Fastfoodketens verleiden met snelle kant en klare happen, passief en eenzijdig consumeren, wij willen juist verleiden tot sport en spel! Met dezelfde stijlmiddelen is dit een tegengeluid. Dit billboard verhaalt over gezond bewegen, plezier, activiteit en frivole dynamiek. Dit zwembad, deze plek, hier moet je zijn voor actief consumeren, dat is de boodschap!

Beeldvoorstel

Het billboard dat wij voorstellen staat op de grote parkeerruimte aan de zijde van de Ossenkamp. Het is gesitueerd in de nabijheid van de hoek van het zwembad. Het staat, zoals gebruikelijk bij een billboard, op een hoge zuil die gerelateerd is aan de hoogte van het gebouw. Boven op de zuil staat een horizontaal liggende ruitvorm, als een enigszins uitgerekt wiebertje. De ruitvorm is in zijn geheel opgebouwd uit bollen van verschillende afmetingen. Het grootste volume, dikte, is in het centrum van de ruitvorm en dat volume verjongd zich naar de randen. Daar zijn ook de meeste kleinere bolletjes. Dit maakt het tot een expansief geheel met een enigszins naar buiten toe uitdijende vormbeweging.

De ruitvorm heeft duidelijk twee zijden, maar op elke zijde komt vanuit de bollenconcentratie een cartoonachtig figuurtje naar voren. Het eerste figuurtje richt zich vanaf zijn middel, vanuit de bollen, naar voren en omhoog. Het is een jeugdig figuurtje, met dito lijfje en relatief groot hoofd. Prominent heeft het figuurtje een breed grijnzende eendensnavel, zoals badeendjes dat kunnen hebben. Op zijn hoofd heeft hij een ondeugend en parmantig kuifje! Het is duidelijk een zwemmertje dat er plezier in heeft. Dit figuurtje heft zijn rechterarm in een triomfantelijk gebaar en toont op zijn hand een badeendje. Het badeendje is bijna een afspiegeling van het figuurtje zelf en hij lijkt hem in een ultiem spelmoment weg te willen werpen.

Het tweede figuurtje aan de andere zijde is duidelijk z’n broertje, met dezelfde vrolijke eendenbek. Dit zwemmertje duikt met gestrekte armen naar voren en naar beneden. Door de snelheid van de beweging is zijn kuifje wat naar z’n achterhoofd verschoven. Om zijn hals hangt een snoer van bolletjes, die door diezelfde beweging langs het lichaam af staat. De bolletjesketting is beeldtechnisch de tegenhanger van de opgeheven arm van het eerste figuurtje. Het maakt dit zwemmertje frivool en het verhoogd de snelheid in zijn beweging. Het refereert aan de lijnen met bollen in een wedstrijdbad, maar hij moet z’n medaille nog wel veroveren.

 Betekenis

Alles in dit beeld, vorm en figuratie, verwijst met een dynamische en levendige energie naar het plezier dat je in het zwembad kunt beleven. Spetterend, borrelend en met bubbels putten wij hier moeiteloos uit eigen ervaring dat alles in en rond het zwembad vooral ook leuk kan zijn! De beste stimulans tot actief bewegen is: ‘ Having Fun ‘. Kun je van een kunstwerk vrolijk worden? Niets liever dan dat, want het is vooral dit gevoel dat wij alle gebruikers en bezoekers van het zwembad, nog voor dat zij het water ook maar zien, mee willen geven. In goed Nederlands: a good mood mind setting! Hoe kan het ook anders op een bedrijventerrein dat De Vrolijkheid heet.

De kunsttoepassing, het beeld dat wij voorstellen, is geen formeel conceptueel beeld waar diep over nagedacht moet worden. Het is een helder eenduidig sculpturaal icoon, dat vooral verhaalt over de beleving van het zwemmen. Het is een beeld dat leesbaar en toegankelijk in één oogopslag vertelt wat mensen komen doen en waar het om gaat. Dit billboard is niet alleen een uitdrukking van de verbinding tussen mens en sport, mens en spel, het is bovenal een uitbundig aanprijzen van waar dit zwembad voor staat. Het uitdragen van functie en identiteit!

  • Project

    2013 De Vrolijkheid

  • Opdrachtgever

    Gemeente Zwolle

  • Afmetingen / materialisering

    Hoogte 10.00m x breedte 3.50m

  • Website
    BeeldeninZwolle