2009 Toys to die for

Toys to die for

 

Toys To Die For is een multiple concept waarbij telkens sprake is van een combinatie van  “ Toy ” en “ Tool “ . Twee zelfstandige objecten bij elkaar gebracht worden en zo een nieuw beeld,  een Toy To Die For , vormen.

De Toy is steeds hetzelfde speelgoedfiguurtje, een cartoonachtig jochie dat een grote verwantschap vertoond met de bekende play-mobile figuren. Dit is de basis en vertrekpunt. Het is een stevig figuurtje waarvan we alleen de torso gebruiken. Gemaakt van polyester uit een mal, waarbij de deelnaden nog enigszins zichtbaar zijn. Net als bij veel speelgoed is hierdoor duidelijk dat er sprake is van een productieproces. Een onschuldig kinderfiguurtje, maar zeker niet karakterloos. Er is een jongensachtige houding waarmee dit figuurtje open en met zelfvertrouwen de wereld tegemoet treedt. Verder dan dit gaat het echter niet. Nog niet ingevuld of “ blank “ zoals de Engelsen zo mooi zeggen.De monochroom roomwitte hoogglans versterkt dit. Het is het nog ongeschreven blad dat hier beschreven kan worden. Dit vertrekpunt is een beetje als het begin van de 7 UP documentaire serie van Michael Apted uit 1964, waarbij de kinderen die één keer in de zeven jaar gevolgd worden, nog met hun dromen en wensen hun hele leven voor zich hebben.

Het invullen van dit nog onbeschreven blad begint voor de figuur zodra de “ tool “ in beeld komt.  Dit is een gereedschap of object dat de figuur gebruikt of bij zich heeft.Met de “ tools “, die allemaal anders zijn, maken wij het verschil. De “ tools “  die de figuren nu bij zich hebben zijn in dit geval de  Weapons and Jewellery serie.Objecten van gegoten brons die hoogglans gepolijst zijn. Het zijn ook echt wapens of er is op de een of andere manier sprake van objecten met die context. Het zijn bovendien wapens die ook een bijzondere betekenis hebben in de geschiedenis of in het dagelijks leven.

Deze combinatie van Toy en Tool, het beeld dat dit oplevert, is verwarrend.  Allereerst is er natuurlijk het contrast tussen speelgoed en wapens. Daarbij lijkt het alsof het onschuldige en vertederende van de kinderwereld de schuldige wereld van de volwassene wordt binnengetrokken. Of is ook de kinderziel niet zo onschuldig als wij denken? Is het zo dat de beladenheid van de wapens afgezwakt door de context van het kinderspeelgoed of krijgt de kinderwereld nu ook een duistere zijde.

Daarnaast krijgt hier elk wapen onmiskenbaar iets van een sieraad. De warme diep gouden glans van het materiaal en de wij ze  waarop het gemaakt is, dat maakt het bijzonder. Alles krijgt een aantrekkelijke gloed als bij de schoonheid van juwelen.  Daar worden we door aangetrokken, door verleidt en misschien zelfs hebberig van.En dat kan natuurlijk niet, want het gaat hier wel om wapens en alles wat daar aan kleeft. Op wapens rust, zeker in europa, een groot taboe.  Wapens staan voor geweld en hier ligt het monopolie op geweld bij de overheid. De wijze waarop wij tegen wapens aan kijken is niet in alle culturen hetzelfde; in Amerika zijn wapens een algemeen geaccepteerd en gewaardeerd onderdeel van het dagelijks leven. Kan het zijn dat het verleidelijke, de aantrekkelijkheid van de wapens in Toys To Die For, er voor zorgt dat we de context van geweld gemakkelijker toe laten?

Ook in de titel zit een tweeledige verwijzing. Er is een verwijzing naar de bereidheid bij mensen om te sterven voor hun idealen. Je kunt de titel ook lezen in de context van hebzucht; ergens zelfs een moord voor willen plegen.

Toys To Die For  is een kunstproject op basis van een multiple. De basis is steeds de polyester speelgoedfiguur. De objecten die er bij horen, nu de Weapons and Jewellery-serie, worden in een beperkte oplage (25) vervaardigd. Elk object wordt genummerd en heeft een titel die verwijst naar de achtergrond van het betreffende item.

 

 

 

  • Afmetingen / materialisering

    hoogte 0,60 x breedte 0,45m materialen polyester en brons

  • 2009 Kunstenlab